موسسه اعزام دانشجو آوای دانش آیریا
مشاوره رایگان تلفنی

هفت روز هفته از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب

فهرست مطالب
آزمون ورودی دانشگاه‌ های مجارستان
خانه » مقالات دانشگاه های مجارستان » آزمون ورودی دانشگاه‌ های مجارستان

فهرست مطالب

آزمون ورودی دانشگاه های مجارستان

دانشگاه‌های مجارستان سال‌هاست که به لطف سیاست‌های دوستانه این کشور برای صدور آسان ویزای دانشجویی ، به مرکزی بین‌المللی برای دانشجویانی از سراسر جهان تبدیل شده است. دوره لیسانس در مجارستان معمولا 3 سال، دوره پزشکی عمومی 6 سال (12 ترم) و پزشکی دندانپزشکی 5 سال (10 ترم) است. مدرک صادر شده توسط دانشگاه‌های مجاری در اکثر کشورهای جهان (به طور خودکار در اتحادیه اروپا) به رسمیت شناخته می شود. اما قبل از همه این ها شما نیازمند کسب اطلاعات کافی از شرایط آزمون ورودی دانشگاه‌ های مجارستان هستید. در این مقاله قصد داریم هر اطلاعاتی که درباره آزمون های ورودی مجارستان نیاز دارید در اختیار شما قرار دهیم.

برای مشاهده لیست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم اینجا کلیک کنید.

در سال‌های اخیر متقاضیان ایرانی تحصیل در دانشگاه‌های مجارستان نیز رو به افزایش بوده‌است. مجارستان به دلیل شهریه‌های معقول، زندگی با استاندارد اروپایی و شرایط پذیرش آسانتر نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی به محبوبیت زیادی بین دانشجویان دست یافته‌است.

همچنین بخاطر امکان پذیرش و دریافت ویزا با ثبت نام در کالج، به متقاضیانی که میخواهند یک سال در کالج زبان بخوانند، یا در امتحانات ورودی دانشگاه‌های پزشکی ثبت نام کنند و یا حتی برای دریافت پذیرش نیازمند کسب نمره در آزمون‌های مثل IMAT و MCAT هستند، پیشنهاد میشود تا از دوره‌های آمادگی (کالج) به زبان انگلیسی و با شهریه‌های معقول کشور مجارستان استفاده کنند.

شرایط کلی اخذ پذیرش و ورود به دانشگاه‌های مجارستان

شرایط ورود و پذیرش در مجارستان از استانداردهای فرآیند بولونیا پیروی می کند. در فرایند بولونیا که سیستم آموزشی ایران نیز از آن کپی برداری شده، شما برای ادامه تحصیل در مقطع بالاتر دانشگاهی(دکتری) باید مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را دریافت کرده باشید. (در آمریکا و بعضی از دانشگاه‌های کانادا شما نیاز به اخذ مدرک فوق لیسانس برای ادامه تحصیل در دوره دکتری را ندارید).

برای ورود به دانشگاه‌های مجارستان برای کسب مدرک کارشناسی، باید گواهی مهارت زبان ( آیلتس، تافل، PTE) مدرک دیپلم، مدرک پیش‌‍دانشگاهی و سایر مدارک مورد نیاز برنامه را داشته باشید.

به طور کلی، برای کسب پذیرش در رشته‌های غیر پزشکی به مدارک زیر نیاز دارید:

  • CV (رزومه) به روز
  • انگیزه نامه
  • کپی پاسپورت / شناسنامه شما
  • مدرک مهارت زبان (آیلتس)
  • ترجمه انگلیسی دیپلم
  • ترجمه انگلیسی پیش دانشگاهی
  • دو توصیه نامه

برای پذیرش در رشته‌های پزشکی شما به CV (رزومه) به روز، انگیزه نامه، کپی پاسپورت و شناسنامه، ترجمه انگلیسی دیپلم و ترجمه انگلیسی پیش دانشگاهی مثل بقیه رشته‌های کارشناسی نیاز دارید. برای ثبت نام در رشته‌های پزشکی نیاز به ارائه مدرک زبان انگلیسی ندارید، اما باید در امتحان ورودی دانشگاه قبول شوید.

آزمون ورودی دانشگاه‌ های مجارستان
آزمون ورودی دانشگاه های مجارستان

انواع آزمون ورودی در مجارستان

آزمون‌های ورودی رشته‌های پزشکی دانشگاه در مجارستان میان دانشجویان ایرانی شناخته‌شده‌اند اما خوب است بدانید رشته‌های زیر نیز نوعی امتحان (معمولا مصاحبه) دارند:

  • کارشناسی فیزیوتراپی
  • کارشناسی بهداشت عمومی
  • کارشناسی پرستار
  • کارشناسی رژیم غذایی
  • کارشناسی ارشد بهداشت عمومی
  • کارشناسی ارشد زیست شناسی مولکولی
  • کارشناسی ارشد توانبخشی مجتمع
  • کارشناسی ارشد مددکاری اجتماعی سلامت
  • کارشناسی ارشد مددکاری اجتماعی و اقتصاد اجتماعی

برای برنامه های غیرپزشکی دانشگاه دبرسن، آزمون ورودی شامل دانش زبان انگلیسی و حرفه ای است.

در موارد استثنایی، اگر شما برای مدرک کارشناسی مجدد اقدام میکنید دانشگاه ممکن است تسهیلاتی برای شما در نظر بگیرد. همچنین متقاضیان با نمرات برجسته ممکن است برای سال اول به طور مستقیم و بدون آزمون پذیرفته شوند. حتی در رشته‌های پزشکی!!

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره آزمون ورودی دانشگاه سگد کلیک کنید.

آزمون ورودی مجارستان – رشته های پزشکی و غیر پزشکی

آمادگی برای آزمون های ورودی پزشکی برای دانش آموزانی که آینده خود را به عنوان پزشک می بینند می تواند دلهره آور باشد. بسیاری از دانش‌آموزان معمولا برای آمادگی آزمون در کالجهای پزشکی ثبت‌ نام میکنند. این دوره‌ها به خصوص برای افرادی که قصد دارند به زبان متفاوتی ادامه تحصیل دهند و یا نیاز به زمان و کمک بیشتری برای آماده شدن دارند مفید هستند.

چهار تا از بهترین دانشگاه های مجارستان رشته های پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند. این دانشگاه‌ها در فهرست دانشکده‌های پزشکی WHO (سازمان بهداشت جهانی) فهرست شده‌اند. مدارک پزشکی آنها در سطح جهانی تایید شده و در سراسر اتحادیه اروپا معتبر است(یعنی شما پس از اتمام تحصیل میتوانید بدون آزمون تطبیق در سراسر اروپا مشغول به کار شوید).

چهار دانشگاه پزشکی در مجارستان که برنامه های پزشکی عمومی و دندانپزشکی را ارائه می دهند:

  • دانشگاه سملویز در بوداپست
  •  دانشگاه پزشکی در دبرسن
  • دانشگاه پچ
  • دانشگاه سگد

دانشگاه های مجارستان جداگانه آزمون های ورودی خود را برگزار می کنند. این امتحان برای رشته‌های غیرپزشکی مهارت زبان انگلیسی و تخصصی دانش‌آموز و برای رشته‌های پزشکی درک داوطلب از زبان انگلیسی، زبان انگلیسی تخصصی پزشکی، زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک ویا ریاضیات را ارزیابی می‌کند. اگر آزمون ورودی دانشگاه شامل زبان انگلیسی باشد بدان معناست که داوطلبین مجبور نیستند برای اثبات مهارت زبان انگلیسی خود به دنبال آزمون های استاندارد مانند آیلتس یا تافل باشند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره آزمون ورودی دانشگاه سملوایز کلیک کنید.

کالج‌ها و آزمون ورودی مجارستان

بسیاری از دانش‌آموزان و داوطلبان ترجیح می‌دهند قبل از ثبت نام در آزمون‌های ورودی یک دوره آمادگی بگذرانند، و در یک کالج در دوره‌های آمادگی کارشناسی، آمادگی کارشناسی ارشد و دوره پیش‌پزشکی بنا بر رشته‌ای که میخواهند بعدا ادامه تحصیل دهند شرکت کنند تا به آنها کمک کند برای امتحان ورودی آماده شوند و اساساً پایه‌های علمی و تخصصی خود را تقویت کنند. این امر به ویژه در بین دانش‌آموزانی که فقط 11 سال تحصیل کرده‌اند و در سال دوازدهم یا هیچ برنامه پیش دانشگاهی شرکت نکرده‌اند همچنین برای دانش‌آموزانی که هرگز به زبان انگلیسی تحصیل نکرده اند بسیار محبوب است. این دوره‌ها فرصتی عالی برای آنها برای بهبود زبان انگلیسی است.

برای آشنایی بیشتر با کالج‌ های پزشکی مجارستان شهریه‌ها و شرایطشان اینجا کلیک کنید.

البته اگر به اطلاعات تخصصی خود مطمئنید و از دانش انگلیسی خوبی برخوردار هستید، میتوانید مستقیما در امتحانات ورودی دانشگاه شرکت کنید و یک سال در هزینه و زمان صرفه‌جویی کنید.

آزمون ورودی مجارستان
آزمون ورودی مجارستان

شرایط آزمون ورودی دانشگاه‌ های مجارستان

آزمون‌های ورودی متقاضیان تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های مجارستان معمولا از دو آزمون کتبی و مصاحبه شفاهی مرحله تشکیل می‌شوند.

آزمون ورودی دانشگاه‌ های مجارستان – کتبی

آزمون کتبی معمولا شامل زیست شناسی، شیمی، فیزیک و انگلیسی است و به صورت سوالات چند گزینه‌ای برگزار میشود و هر بخش معمولا شامل 20 سوال با تنها یک پاسخ صحیح است. هر پاسخ صحیح با توجه سختی سوال و تعداد گزینه‌هایش دارای امتیاز مخصوص به خودش است که بررسی نمره را برای داوطلبان بعد از امتحان دشوارتر میکند. همچنین آزمون‌ها دارای نمره‌ی منفی نیز هستند و پاسخ اشتباه از امتیاز شما کم میکند.

اگر آزمون در بستر آنلاین برگزار شود شما تنها یک شانس برای پاسخگویی به سوال دارید. سوالات یکی پس از دیگری مطرح می شود. آنها را می توان بدون پاسخ رها کرد، اما نمی توان به سؤالات قبلی، چه پاسخ داده شده یا بی پاسخ، بازگشت.

در طول آزمون در بخش شیمی پزشکی می توان از ماشین حساب استفاده کرد. هر بخش از آزمون (بیولوژی ، شیمی ، انگلیسی عمومی و انگلیسی تخصصی پزشکی) باید در 20 دقیقه تکمیل شود. اگر آزمونی در کمتر از 20 دقیقه تکمیل شود، زمان باقی مانده به زمان آزمون دیگر اضافه نمی شود و پاسخ ها پس از سپری شدن دوره آزمون 20 دقیقه ای به صورت خودکار ارسال می شوند.
اگر بخواهید به طور آنلاین آزمون بدهید دانشگاه از متقاضیان درخواست میکند در یک اتاق تنها باشند و در طول امتحان کتبی خود با دوربین وب و میکروفون همیشه روشن به یک کنفرانس ویدیویی زوم متصل باشند.

یکی از نگرانی‌های داوطلبان برای آزمون‌های آنلاین تجهیزات و اینترنت پایدار است، اگر شما نیز جز این افراد هستید میتوانید با ما تماس بگیرید تا برایتان محیط آزمون را محیا کنیم.

آزمون ورودی دانشگاه‌ های مجارستان – مصاحبه شفاهی

پس از اینکه به طور موفقیت‌آمیز مرحله آزمون کتبی را پشت سر بگذارید، نوبت به بخش شفاهی آزمون، مصاحبه با استاد دانشگاه، از طریق پلت فرم Zoom انجام می شود و حدود 20 دقیقه طول می کشد. لطفاً توجه داشته باشید که مصاحبه ممکن است توسط ممتحن شفاهی ضبط شود.

در بخش مصاحبه آزمون ورودی دانشگاه های مجارستان پس از گفتگو در مورد مسائل عمومی و بررسی میزان انگیزه شما برای ادامه تحصیل در این رشته، 2 سوال زیست شناسی و 2 سوال شیمی به زبان انگلیسی از شما پرسیده می شود.

  • اگر فقط برای رشته های فیزیوتراپی و پرستاری درخواست می دهید، آزمون ورودی دانشگاه تنها شامل ارزیابی مهارت زبان انگلیسی شما است. اما در صورت درخواست همزمان برای شرکت در امتحانات ورودی در رشته های پزشکی عمومی، دندانپزشکی یا داروسازی، باید در آزمون ورودی عادی شرکت کنید.

معمولا در عرض یک هفته پس از مصاحبه شفاهی نتایج برایتان ارسال می‌شود و شما میتوانید در دانشگاه مورد نظر خود ثبت نام کنید. حتما در حین ثبت نام به نحوه پرداخت شهریه و سایر هزینه های مرتبط، بیمه دانشجویی و موارد دیگر توجه داشته‌ باشید. برای مقایسه رشته‌های پرطرفدار به این صفحه مراجعه کنید.

نیاز به مدرک پیش دانشگاهی برای آزمون ورودی مجارستان

شما برای تحصیل در دانشگاه‌های مجارستان نیاز به مدرک پیش‌دانشگاهی یا دیپلم 12 ساله دارید. اما میتوانید بعد از دریافت مدرک دیپلم، با ثبت نام در دوره‌های آمادگی کالج‌های یک یا دوترم باقیمانده از زمان تحصیلتان را به زبان انگلیسی در اروپایی بگذرانید و پس از اتمام کالج برای ثبت نام در دانشگاه‌ها و یا آزمون‌های ورودی اقدام کنید.

هزینه آزمون ورودی دانشگاه‌ های مجارستان

هزینه ثبت نام در آزمون‌های ورودی هر دانشگاه سالانه ممکن است تغییر کند و نمیتوان پیش از شروع ثبت‌نام‌ها اضهار نظر قطعی کرد اما با توجه به تجربیات گذشته ما آزمون‌های ورودی رشته‌های پزشکی حدود 300 دلار و باقی رشته‌ها حدود 100 دلار است. برای مثال هزینه آزمون‌های چند دانشگاه پرطرفدار را ببینید:

  • پچ 250 دلار
  • دبرسن 350 دلار
  • اتوش لورند 100دلار
  • سملوایز 350 دلار
آزمون ورودی دانشگاه‌ های مجارستان
آزمون ورودی مجارستان

زمان برگزاری آزمون ورودی دانشگاه‌ های مجارستان

امتحانات ورودی پزشکی دانشگاه‌های مجارستان معمولا به طور منظم و یک یا دو بار در هفته از اوایل اسفند تا پایان خرداد برگزار می شود. هر دانشگاه پنل ثبت نام و تاریخ آزمون ورودی متفاوتی دارد و کارشناسان ما بسته به علاقه و پرونده هر دانشجو به طور جداگانه نسبت به انتخاب بهترین دانشگاه برای آنها اقدام می کنند. تاریخ و زمان دقیق امتحانات ورودی دانشگاه های مجارستان برای متقاضیانی که فرم مربوطه را تکمیل و شهریه را پرداخت کرده اند، فرستاده می شود.

امتحانات ورودی دانشگاه‌های مجارستان به طور منظم و یک یا دو بار در هفته از اوایل اسفند تا پایان خرداد برگزار می شود.
تاریخ و زمان دقیق این امتحانات به متقاضیانی که فرم مربوطه را برای دانشگاه ارسال کرده‌اند، فرستاده می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آزمون‌های ورودی دانشگاه های مجارستان، نمونه سوالات و ثبت نام با ما تماس بگیرید.

اگر برای آماده سازی مدارک جهت تکمیل فرم نیاز به کمک، همراهی و یا مشاوره داشتید با ما تماس بگیرید تا کارشناسان با تجربه ما سریعترین و راحتترین راه حل ها را به شما نشان دهند. همچنین می توانید با پر کردن فرم زیر از کارشناسان ما مشاوره رایگان دریافت کنید.

فرم ثبت نام

نام(Required)
(اگر سال آخر خود را می گذرانید و هنوز این گواهی را دریافت نکرده اید، با گواهی اشتغال به تحصیل میتوانید در آزمون ورودی مجارستان شرکت کنید.)
فایل ها را به اینجا بکشید
Max. file size: 20 MB.
    فایل ها را به اینجا بکشید
    Max. file size: 20 MB.
      فایل ها را به اینجا بکشید
      Max. file size: 20 MB.
        فایل ها را به اینجا بکشید
        Max. file size: 20 MB.
          فایل ها را به اینجا بکشید
          Max. file size: 2 MB.
            (عکس پاسپورت با فرمت JPEG که بیش از 2 مگابایت نباشد)

            جمع بندی

            محبوبیت دانشگاه های مجارستان میان دانشجویان ایرانی به دلیل مزایای زیادی که دارد روز به روز در حال افزایش است. رشته های پزشکی و پیرا پزشکی در مجارستان یکی از پرطرفدارترین رشته ها میان تمام دانشجوهای بین المللی هستند و شما با ثبت نام در این رشته ها علاوه بر دریافت آموزش با کیفیت اروپایی، در یک فرهنگ چند ملیتی تحصیل می کنید. این مزیت سبب میشود تا برای کار در بقیه نقاط اروپا آماده تر از رقبای خود باشید.

            یکی از اصلی ترین دغدغه های دانشجویان ما برای ثبت نام در رشته های پزشکی، آزمون ورودی دانشگاه های مجارستان است. ما سعی کردیم در این مقاله با توضیح کامل شرایط و نکات آزمون از این دغدغه بکاهیم و این راه پر از استرس را برایتان هموارتر کنیم. جهت دریافت مشاوره رایگان درباره مهاجرت تحصیلی به مجارستان با کارشناسان مجرب موسسه آوای دانش تماس یگیرید.

            5/5 - (3 امتیاز)
            فرم

            آخرین مقالات

            اشتراک گذاری

            دیدگاهتان را بنویسید

            نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

            برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.