موسسه اعزام دانشجو آوای دانش آیریا
مشاوره رایگان تلفنی

هفت روز هفته از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب

فهرست مطالب
انگیزه‌ نامه چیست؟ نحوه نوشتن sop به صورت گام به گام
خانه » دسته‌بندی نشده » انگیزه‌ نامه چیست؟ نحوه نوشتن sop به صورت گام به گام

فهرست مطالب

پخش ویدیو

شاید در ابتدای این مقاله برایتان سوال شود انگیزه نامه چیست؟ برای پذیرش در دانشگاه‌ یا شغل‌های مختلف ارائه‌ی مدارک و اسناد از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از مواردی که می‌تواند در پذیرش یا عدم پذیرش درخواست افراد مؤثر باشد، انگیزه‌نامه‌ یا SOP است که افراد به مجموعه‌ی مورد نظر تحویل می‌دهند.

بسیاری از دانشجویان به دنبال یادگیری نحوه‌ی نگارش انگیزه‌ نامه یا Statement Of Purpose هستند. شما با نوشتن انگیزه‌ نامه می‌بایست اهداف و انگیزه‌ی خود را نسبت به مهاجرت و به خصوص تحصیل در دانشگاه مورد نظر بیان کنید.

نوشتن انگیزه‌نامه زمان‌بر است و باید با دقت زیادی نوشته شود. در این مقاله به بررسی کامل انگیزه‌ نامه و نحوه‌ی نگارش آن خواهیم پرداخت. پس اگر قصد یادگیری و نگارش یک انگیزه‌ نامه‌ی قوی را دارید، تا انتهای این نوشته همراه ما باشید.

معرفی انگیزه‌ نامه

انگیزه‌ نامه چیست ؟ SOP نوشته‌ی کوتاهی است که Statement Of Purpose یا Motivational Letter نیز گفته می‌شود. در برخی منابع نیز به صورت personal statement آورده می‌شود. به طور خلاصه انگیزه‌نامه، مقاله‌ای 800 تا 1000 کلمه‌ای است و در این نوشته وضعیت کلی فرد مانند مهارت‌های حرفه‌ای و همچنین دلایل او جهت ادامه‌ی تحصیل در دانشگاه، بورسیه‌ی تحصیلی و حتی درخواست شغل وجود دارد. درخواست به همراه ریزنمرات یا رزومه‌ی شما ضمیمه‌ی انگیزه‌نامه شده و به طور کلی برای دانشگاه مورد نظر ارسال خواهد شد.

انگیزه‌ نامه به مسئول این پرونده نشان می‌دهد که شما چه ویژگی‌هایی دارید و نقطه‌ی تمایز شما با دانشجویان دیگر چیست.

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که در نوشتن انگیزه‌ نامه نباید به ارائه‌ی مدارک هویتی یا ریزنمرات خود بپردازید؛ زیرا این مدارک ضمیمه‌ی انگیزه‌ نامه شما شده و همراه با آن به دانشگاه یا مرکز مربوطه ارسال خواهد شد.

اهمیت نوشتن انگیزه‌نامه

انگیزه‌نامه یکی از مهم‌ترین منابعی است که دانشگاه مقصد می‌تواند از طریق آن با شما و ویژگی و مهارت‌های‌تان آشنا شود؛ این امر به خصوص در بورسیه‌ی تحصیلی اهمیت زیادی دارد. نگارش انگیزه‌نامه‌ی قوی نقاط ضعف شما را پوشش داده و در مقابل انگیزه‌ نامه‌ی ضعیف، به ضرر دانشجو عمل خواهد کرد؛ به همین دلیل نوشتن یک SOP خوب امری حیاتی محسوب می‌شود.

انگیزه‌نامه این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید نشان دهید ویژگی‌هایی دارید که شما را از دیگران متمایز می‌کند.  در واقع یکی از معیارهای اصلی پذیرش شما جهت ادامه‌ی تحصیل از سوی دانشگاه مد نظر، انگیزه‌نامه است. یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در نظر داشته باشید این است که در انگیزه‌ نامه خودتان باشید و دروغ نگویید؛ زیرا صداقت جزو بالاترین ملاک‌هایی است که دانشگاه جهت پذیرش دانشجو به آن اهمیت می‌ورزد.

اهمیت نوشتن انگیزه‌نامه

نحوه نوشتن انگیزه‌ نامه

انگیزه‌ نامه یکی از مهم‌ترین عواملی است که هنگام مهاجرت باید به آن پرداخته شود. اغلب افراد هرآنچه را به ذهن‌شان می‌رسد نوشته یا SOP های آماده را برای دانشگاه مورد نظرشان ارسال می‌نمایند؛ اما برای اینکه انگیزه‌نامه‌ی خوب و تاثیرگذاری داشته باشید باید خودتان اقدام به نوشتن آن کنید. از هرگونه کپی‌برداری پرهیز کنید زیرا مسئول پرونده‌ی شما متوجه آن خواهد شد.

در بخش قبل به این پرسش پاسخ دادیم که انگیزه نامه چیست اما در این بخش به نحوه‌ی نگارش انگیزه‌ نامه و نکاتی که باید در قالب انگیزه‌نامه رعایت شود، خواهیم پرداخت. پس تا انتهای این بخش همراه ما باشید. باید توجه داشته باشید، پیش از شروع نوشتن انگیزه‌نامه‌ی خود، به تمامی سؤالات زیر پاسخ داده و این نکات را در انگیزه‌نامه‌تان درج نمائید:

  • در چه رشته‌ای قصد دارید ادامه‌ی تحصیل دهید؟
  • دلیل انتخاب رشته‌ی مربوطه چیست؟
  • چه مهارت‌هایی را در این رشته می‌خواهید به دست آورید؟
  • در رشته‌ی مورد نظر تا چه اندازه تجربه و سابقه دارید؟
  • چرا این دانشگاه را جهت تحصیل انتخاب کرده‌اید؟ چه چیزی از این دانشگاه نظر شما را جلب کرده‌است؟
  • توقع شما از دانشگاه و رشته‌ای که در دانشگاه ارائه می‌شود چیست؟
  • چرا این کشور را به عنوان کشور مقصد انتخاب کرده اید؟
  • بعد از فارغ التحصیلی چه برنامه‌ای دارید؟
  • عادات، سرگرمی و ویژگی‌های شما چیست ؟
  • چگونه می‌توانید به دانشگاه کمک کنید؟
  • چه چیزی درباره دانشجویان و فرهنگ کشور مقصد می‌دانید؟
  • آیا می‌خواهید به کار پژوهشی بپردازید یا به دنبال شغل هستید؟
  • چه ویژگی اخلاقی خاصی دارید که لازم است دانشگاه بداند؟

فرمت انگیزه‌ نامه

به طور کلی فرمت انگیزه‌ نامه باید به صورت زیر باشد تا برای خواننده راحت‌تر باشد. رعایت نکردن این مسائل امتیاز منفی برای شما به همراه نخواهد داشت و صرفاً برای سهولت بهتر است که این موارد رعایت شود.

نوع و سایز فونتTIMES NEW ROMAN 12 یا 14
تعداد کلمه800 تا 1000
فاصلهیک اینچ از هر طرف
فرمت انگیزه‌نامه

انگیزه‌نامه‌ می‌بایست بین 7 تا 8 پاراگراف، معادل 1 الی 1.5 صفحه باشد. در این بخش به شرح پاراگراف‌های مختلف در SOP می‌پردازیم.

پاراگراف اول: معرفی

در پاراگراف اول نباید به معرفی خود از قبیل نام و نام خانوادگی بپردازید. توجه داشته باشید که SOP شما همراه با دیگر مدارک‌تان برای مسئولین دانشگاه ارسال خواهد شد؛ از همین رو نیازی به معرفی دوباره‌ی خود در متن انگیزه‌ نامه نخواهید داشت.

به صورت کلی در این بخش باید خلاصه‌ای از آنچه که در انگیزه‌ نامه قرار است درباره‌اش صحبت شود بنویسید؛ موارد زیر را سعی کنید در پاراگراف اول SOP خود به صورت خلاصه ذکر نمائید:

  • حرفه، رشته‌ی انتخابی و هدف‌تان
  • کشور و محل زندگی‌
  • درباره‌ی دانشگاه انتخابی
  • رشته‌ای که قرار است تحصیل کنید و دلایل خود برای انتخاب این رشته
  • چگونگی مفید بودن شما برای دانشگاه و آینده‌ی شغلی در کشور مقصد

پاراگراف دوم: دست‌آورد‌های علمی

پاراگراف دوم SOP مربوط به دست‌آورد‌های علمی است. در ابتدا به صورت مختصر درباره‌ی پروسه‌ی تحصیلات خود از مدرسه تا اتمام دانشگاه توضیح دهید. در صورتی که دارای سابقه‌ی کاری هستید، حتماً در این بخش به شرح آن بپردازید.

در این بخش به نقاط قوت خود در زمان تحصیل حتماً اشاره کنید؛ چرا که این نکته به فرد مقابل نشان می‌دهد که شما چقدر شوق و استعداد در رشته‌ی مورد نظر را خواهید داشت.

پاراگراف سوم؛ دلیل انتخاب رشته تحصیلی مورد‌نظر

در این پاراگراف انگیزه‌نامه به دلایل انتخاب‌ رشته‌ تحصیلی موردنظرتان بپردازید. این پاراگراف مهم‌ترین بخش انگیزه‌ نامه یا SOP به شمار می‌رود. در این قسمت دلایل اصلی انتخاب رشته و همچنین اهداف خود برای این رشته را ذکر نمایید. به شکلی واضح توضیح دهید که چرا دوست دارید در این رشته تحصیل کنید و قصد دارید با این رشته به چه اهدافی دست پیدا کنید.

پاراگراف چهارم: پیشینه کاری

درباره‌ی سوابق کاری خود پیرامون رشته‌ی انتخابی توضیحاتی ارائه دهید؛ موفقیت‌ و نقاط قوت‌تان در تجربه‌های شغلی را اشاره کنید. اگر هم که تجربه شغلی‌تان و یا حداقل بخش قابل توجهی از آن مرتبط با رشته‌ی مد نظر نیست، باز آن‌ها را بیان کنید.

پاراگراف پنجم: بیان هدف‌تان برای آینده

در این بخش به بیان این موضوع بپردازید که پس از اتمام تحصیلات خود قصد دارید که چه اهدافی را دنبال کنید. پس از تحصیل شما می‌توانید وارد بازار کار شده و استخدام شرکت شوید یا به صورت خوداشتغالی (فریلنسری) مشغول به کار شوید؛ امکان دارد پس از تحصیل قصد انجام پژوهش و ادامه‌ی تحقیقات خود را داشته باشید.

سعی کنید در این پاراگراف به طرز شفاف و مشخص اهدافتان را پس از تحصیل، صادقانه توضیح دهید. همین امر سبب می‌شود که دانشگاه بفهمد تا چه اندازه نسبت به آینده‌ی خود مصمم و با برنامه هستید.

نحوه نوشتن انگیزه‌نامه

پاراگراف ششم: علت انتخاب دانشگاه مورد نظر

در این قسمت از انگیزه‌ نامه به دلایل خود برای انتخاب دانشگاه بپردازید. این دلایل می‌تواند شامل دلیل علاقه‌ی شما به دانشگاه، آگاهی از کیفیت آموزش، رتبه و اعتبار دانشگاه، و حتی موقعیت مکانی آن باشد. همچنین بیان این موضوع که علاقه‌مند به انجام کارهای گروهی و شرکت در برنامه‌های مختلف دانشگاه هستید می‌تواند تأثیر مثبتی داشته باشد.

پاراگراف هفتم: جمع‌بندی

در این بخش از نحوه نوشتن SOP از گفته‌های خود خلاصه‌ای بیان کرده و آمادگی کامل خود را جهت ثبت نام و اضافه شدن به دانشگاه مقصد اعلام نمائید اشتیاق خود را جهت ادامه‌ی تحصیل در کشور مقصد اعلام نمایید و به این نکته اشاره کنید که علاقه‌مند به رو به رو شدن با چالش‌های مهاجرت و تحصیل در دانشگاه جدید هستید.

کلام آخر

در این مقاله به شرح کامل انگیزه‌ نامه یا SOP پرداختیم و به طور مختصر بیان کردیک که انگیزه نامه چیست، انگیزه‌نامه جزو مهم‌ترین اسنادی است که می‌بایست به مسئولین دانشگاه ارائه دهید. این نوشته‌ی کوتاه، تأثیر زیادی در پذیرش یا عدم پذیرش شما در دانشگاه مقصد خواهد داشت. یادتان باشد پیش از ارسال SOP چندین مرتبه آن را مطالعه کرده و در صورت نیاز، دست به اعمال برخی تغییرات در آن بزنید. مطمئن باشید هر چقدر بیش‌تر روی انگیزه‌نامه‌ی خود وقت بگذارید، به همان نسبت نوشته‌ای غنی‌تر خواهید داشت.

امیدواریم با مطالعه‌ی این مقاله و به کار بستن آن، بتوانید بهترین SOP را نوشته و به سمت اهدافتان حرکت کنید.

از ابتدا تا انتها با شما هستیم.

5/5 - (4 امتیاز)

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

1 دیدگاه در “انگیزه‌ نامه چیست؟ نحوه نوشتن sop به صورت گام به گام

  1. مریم درویشی گفت:

    چه مفید و کاربردی👏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.